måndag 17 juni 2013

Fixa nya tomatplantor


Mina tomatplantor börjar bli ganska stora vid det här laget.  På några av dem lät jag tjuvarna växa sig stora (de utskott som växer från stammen, mellan bladverken) innan jag bröt av dem och satte dem i en burk med vatten.


På två veckor hade tomatskotten fått så stora rötter att de gick att plantera ut.

Ner i fuktig jord, tillsammans med lite gödsel och snart växer en ny fin tomatplanta upp. Vill du för övrigt ha ett tips på krukor? Här hos oss börjar de "fina" krukorna ta slut. Därför åkte jag till ett lokalt bageri och köpte ämbar i olika storlekar för en billig peng. Borrade hål i botten och fick på så vis finfina krukor. Ämbaren har använts till att förvara t.ex. sirap eller hallonsylt i, så trots att de är i plast är de livsmedelsgodkända och framför allt återanvända

6 kommentarer:

  1. Smart!
    Själv sådde jag mina tomatfrön alldeles för sent så dom är fortfarande små, får se om dom hinner växa på sig så jag får några tomater.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  2. Fiffigt. Har aldrig testat det där själv men nu ser jag ju att det funkar : )

    En annan ide jag tänkt testa (om jag har plats över inomhus) det är att vinterförvara tomaterna. Alltså spara tomatplantan i sin kruka över vintern och lagom till nästa säsong klippa av dem, gro rötter och plantera dem. På så vis slipper man frösstadiet och har en tomatplanta direkt.

    Önskar er en trevlig vecka : )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där har jag också tänkt på, men jag har hört att man skall driva upp en tomattjuv (på samma sätt som i inlägget ovan) som man övervintrar, men då behöver man väl troligtvis lite extra ljus. Låter ju lite kul med att bara övervintra dem i sin kruka. Det har jag aldrig hört.

      Skön vecka även till dig!

      Radera
  3. Anteeksi, en osaa ajatella väsyneenä ruotsiksi... Hyvä idea! Minun tomaattini ovat tosi isoja myös, taidanpa kokeilla myös tuota varkaista lisäämistä. Pari kasvia on kohta kasvihuoneen katossa kiinni. Juurtuisikohan latva, jos sen katkaisee... taidan kokeilla :) Kiitos taas vinkistä!

    SvaraRadera
  4. Tydligen så kan de lätt drabbas av vita flygare när man har dem inomhus över vintern och sen så skall de inte stå för varmt. Extra ljus är säkert en bra tanke. Alla tomater är tydligen fleråriga och både sidoskott och toppskott kan bilda nya rötter och bli en ny planta.

    Själv tänkte jag bara ställa in tomatplantorna och vinterförvara dem på vår oinredda övervåning. Där är det frost fritt. Överlever de så blir jag glad, gör de inte det så blir är det ingen större förlust : )

    Jag har även gjort som dig, sparat ett par sidoskott på några plantor, kanske blir det dem jag vinterförvarar om de inte hinner utveckla några tomater i år.

    SvaraRadera
  5. Jag brukar tänka som du att om man kan ha livsmedel i något så kan man odla i det! Jag brukar byta till mig stora sylthinkar från ett skolkök mot att de får några plantor av mig. :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.