fredag 28 december 2012

Ved

En av Jenks bästa julklappar var nog boken VED -allt om huggning, stapling och torkning och vedeldningens själ av Lars Mytting . Den boken skulle nästan platsa på "Bibel-hyllan" i biblioteket. Inte för att vi har något bibliotek och därav heller ingen Bibelhylla, men om så skulle boken hittas där.

Jenk slukade boken i ett nafs och han är verkligen ingen bokmal. Förvånat konstaterade jag att hans vedbok motiverar honom på samma sätt som min keramikbok får mig att vilja skapa vackra bruksföremål i keramik. För plötsligt var jag medsläpad ut i skogen och fick stå och titta på björkstammar. Funderandes över hur mycket energi det månne kommer ur den och den stammen. Och visst fnissade jag inombords över hans kommentarer om skogsskiftena vi travlade genom -Men sköter de inte om sin skog?!?

Jenk berättade att det inte alls var ovanligt (enligt boken) att män i 35-40 års åldern fick ett nyfunnet intresse i skog. Hur de vill äga, vårda och avverka. Hur de ser i skogen ser en varm och glad familj. En möjlighet att rå om sin egen familj och undvika att de fryser. Ja, han är verkligen ett exempel på att den teorin är sann. Intresset för skog tenderar att kulminera i 60-årsåldern så jag har några skogspromenader framför mig.

Men hur som haver. Boken Ved har fått fantastiska recensioner och jag förstår varför. Här planeras det skogsköp, vedklyvar, vedstaplar m.m. En äkta inspirationsbok med andra ord!

2 kommentarer:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.